R.I.P English Accent
Grunden til overskriften er, at jeg i dag endegyldigt droppede ideen om at forsøge at beholde min engelske accent, mens jeg var herovre. Som jeg har fortalt nogle af jer, har jeg haft lidt et et dilemma i forhold til, hvilken accent jeg skulle anvende, da jeg, når jeg har haft talt med skolen, har brugt en britisk accent for at lyde eksotisk og spændende, mens jeg, når jeg har haft talt med min udlejer, har brugt en amerikansk udtale for at lyde hjemlig og tillidsvækkende. Og jeg har ikke været sikker på, hvor længe jeg har villet kunne opretholde dette dobbeltspil. Idag opgav jeg det som nævnt endegyldigt. Efterhånden som jeg hører mere og mere amerikansk omkring mig er det faldet mig mindre og mindre naturligt at bruge den britiske accent, og jeg har egentlig lidt følt, at det forhindrede mig i at udtrykke mig så naturligt som muligt.
Borset fra det, skete der to bemærkelsesværdige ting på skolen idag. For det første var der i syvende period sikkerheds-øvelser. Jeg sad inde i Elizabeth (Liddy)'s HWC-freshman-klasse (det svarer til ca. 8. klasse), det showet gik igang. Det var ikke nogen overraskelse, alle havde fået udleveret et skema, hvorpå der stod hvornår og hvilke øvelser der skulle gennmgås, hvilket kun understregede situationens absurditet. Først var en mild-tonado-øvelse, hvor vi alle sammen skulle sætte på gulvet med sammenfoldede ben og kigge lige ind i en af de mure, hvor der ikke var vinduer. Derefter var der en kraftig-tornado-øvelse, hvor vi alle sammen skulle gå ud af klasseværelset og sætte os på gulvet på gange og kigge ligeind i en af de mure hvor der ikke var vinduer. Dette var dog umuligt, da alle gangene oppe over elevernes lockers (yeah!) er vinduer ind til klasseværelserne. Derfeter skulle der have været en brandøvelse, hvor vi alle skule have gået "in a quiet and orderly fashion" udenfor skolen. Denne blev dog aflyst, da man fra ledelsens side vurderede, at kulden kunne give visse elever helbredsproblemer. Forløbet sluttede derfor af med en terrorist/"elev-går-amok-på-skolen-med-et-haglgevær"-øvelse, hvor vi alle skulle stimle sammen i det hjørne af klasseværelset, man ikke kan se gennem glasdøren, og være helt stille. En førstegangoplevelse for mit vedkommende.
Den anden usædvanlige ting ved i dag var, at jeg for første gang overtog lærerrollen. Melissa havde spurgt, om jeg ville komme og tale lidt til hendes AP HWC-klasse om renæssance-kunst, da de gennemgårperioden for tiden, og jeg (måske lidt løgnagtigt) havde skrevet i mine papirer til skolen, at det var noget jeg vidste noget om. Jeg var nødt til at tage udgangspunkt i skolens temmeligt begrænsede udvalg af reproduktionsplancher, hvilket betød, at jeg hurtigt måtte fremtrylle en powerpoint præsentation om forskellen på Sandaccio (tidlig renæssance) og Rafael (sen renæssance/manierisme). Ikke noget nemt emne at formidle for 14-årige, men jeg synes selv det gik OK. En af de gode ting, ved at deres historiundervisning er fuldstændigt bygget opom kronologisk oversigtslæsning er, at det er nemt for underviseren (mig) at referere frem og tilbage.
Også udover disse ting, har det været en god dag idag. Det er blevet lidt varmere, så sneen er så småt begyndt at smelte, hvilket betyder at heg forhåbentlig snart kan begynde at cykle i skole. Det er hyggeligt at blive hentet og bragt af John hver dag, men jeg nødig være til besvær for ham, og desuden ville det give langt mere frihed, hvis jeg selv kan transportere mig omkring. De yngre lærere i Soc.Stud. afdelingen har inviteret mig med ud og få en øl i morgen aften inde i Chicago, så jeg glæder mig til at lære dem lidt bedre at kende og forhåbentlig også selv blive integreret i gruppen lidt mere.
Jeg har iøvrigt fundet ud af, skolen er lukket i uge 13 på grund af Spring Break. Så hvis der er nogen af jer derude, der pludselig er faldet over lidt penge og har lyst til at komme over og besøge mig, ville det være en velvalgt uge.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home