Wednesday, March 07, 2007

2nd day in the field

Overskrift hørt på Fox News på vej ud af dørem: ”Barack Obama’s link to a Paedophile, and what you might not know of his children…”

John samlede mig op og gav mig et lift til skolen, hvilket var rigtigt lækkert.


FR 7/3 –07

1.per. USH AP Benedict (Juniors)

Timen startede med, at eleverne svor en Pledge of allegiance. Efter det gik Benedict i gang med at gennemgå stoffet om amerikansk historie i perioden op til 2. VKs begyndelse. Der var en gennemført brug af Vi i forhold til den amerikanske stat og amerikanerne i perioden: 2We eould borrow them money so they could pay reparations…”. Der var et klar videreformidlingt af både syld og stolt hed og ”vores fortid, herunder meget fokus på fortællingen om Roosevelt (”one of the great presidents”).

2.per. HWC Reg Susan (Freshman)

Efter at have gennemgået gårsdagens prøve gik Susan i gang med undervisningen i asiatisk historie. Der er tilsyneladende en ny udstilling am Latinamerikansk historie på Field Museum i Chicago, for Susan tilbød, at elever, der tog ind og så den, og derefter skrev en lille opgave om det kunne opnå ekstra credit. Derefter gik hun i gang med gennemgangen af stoffet omkring Kongfutsianismen og Chi-imperiet. Undervisningen var præget af en klar naturalisering af en machiavelliansk forestilling om Magt og kampen mellem stater. Derefter uddelte hun en multiple-choice prøve om dagens læsning.

3. per. USH Reg Emily (Juniors)

Eleverne brugte hele timen på at lave en prøve, der bestod af en MC-del og en essay del, som de skulle besvare udfra deres læsning som kommer fra en kildesamling med øjenvidneberetninger fra 2VK. Jeg brugte derfor timen på at beskrive det visuelle miljø i klasseværelset (lok 228). Udover det Amerikanske flag, som hænger ud fra væggen i alle klasseværelser hænger en mængde tegnede flag, heraf 4 mexikanske, 2 indiske, 18 sydkoreanske, 4 polske, 2 bulgarske, 2 litauisk, 1 lettisk, 1 israelsk og 1 tysk. Derudover hænger følgende på væggen: Verdenskort (fysisk), det præsidentielle segl, en plakat med et billede af et gammelt amerikansk flag fra Smithsonian museet, den amerikanske forfatning, et billede af Lincoln med et citat fra Gettysbburg-talen. Teksten til den amerikanske nationalsang, en studenterskabt planche om guldfeberen i 1849, en studenterskabt planche om fredstraktaten i 1850, en plakat med skolens problemløsningsstrategi, en bogreol med diverse undervisningsbøger samt diverse plakater med forskellige opmuntrende slagord/mottoer a lá ”Doing the right thing isn’t always easy but it’s always right”..

4. per. Pol.sci valgfag John (mest seniors)

John startede med at gennemgå gårsdagens politiske begivenheder. I en diskussion om hvorvidt amerikanerne skulle spare mere op eller ej brugte en pige betegnelsen vi om først amerikanerne i det hele taget, senere om den amerikanske middelklasse mere specifikt. Generelt set går kurset tilsyneladende ud på at forstå og diskutere de amerikanske politiske institutioner. I dag var et oplæg til en periodes arbejde med præsidentembedet som fokus, og klassen (John) tog udgangspunkt i en tidligere distinktion mellem electorates og trustees, altså hvorvidt en folkevalgt er forpligtet tilk at følge folkets vilje eller hvorvidt folket er forpligtet til at stole på den folkevalgtes indsigt og udsyn… Til sidst blev eleverne givet den opgave at skulle lave en liste med tre egenskaber, de mente en præsident burde have.


Frokostpause
Almindelig lunch room banter. Eneste bemærkelsesværdige begivenhed var at en ortodoks jøde med kalot bakkenbartkrøller og det hele kom ind og skulle tale med Terry. Ikke noget man ser hver dag i Danmark.


6 per. USH Reg Terry Juniors

Eleverne brugte hele timen på at tage den samme prøve som i Emilys time. Eneste bemærkelsesværdige begivenhed var, at de studerende, ligesom i Emilys time ikke kendte ordet Preferential.

7. per HWC freshman Reg. Elizabeth

Som i Susans time fokuserede undervisningen på konfutsianisme, hvilket Elizabeth havde valgt at illustrere gennem et lille rollespil hvor de studerende skulle demonstrere rangordenen i det kionesiske samfund ved at bukke for hinanden og sige Ni-hao. Elizabeth: ”At forstå Kong-fu-tse vil få jer til at forstå Asien eller venner med asiatisk baggrund bedre…” Eleverne diskuterede derefter hvad de syntes om Kong-fu-tse’s rangordning a forholden mellem overherre og undersår som det vigtigst, dernæst familiær relationer og endeligt venskabelige relationer. En studerende: ”Familien skulle være det vigtigste, og forholdet til cheferne er ikke så vigtigt…” En anden Studerende: ”Det kunne måske fungere på den måde den gang på grund af den måde det var, men ikke som det er nu…” Elizabeth opsummerede: ”We are influenced by the rennaissance, where every individual is important. Maybe China took a different way”.

8. per. Crime and Deviance valgfag seniors Ryan

Klassen arbejdede med racespørgsmålet. Ryan lagde ud med at bede eleverne lave en liste over de racer der findes, som en illustration af kategorierne ikke er givne. En studerende: ”Yo shouldn’t divide people by what race they are, but rather by what they believe in and what culture they are…” Ryan stillede derefter spørgsmålet, Hvilket land er det bedste eksempel på pluralisme? Eleverne forstod ikke hvad pluralisme betød, og Ryan forklarede at det handlede om at se kulturer som et salatskål i stedet for som en smelte digel, hvor folk må opgive en del af deres egen kultur for at blive en del af helheden. Det svar hun ledte efter var Schweiz, som det fremgår af deres lærebog, da de har 4 officielle sprog. Den amerikanske fortid blev konsekvent både af Ryan og af eleverne betegnet som vi, eksempelvis ”… with an example from our own history, we decided that segregation wasn’t OK…” Hele vejen igennem var det klart, at race, på trods af et der er baseret på visuelle karakteristika er en konstruktion så er sammenhængen mellem etnicitet og kultur det ikke, og opfattelsen af at én gruppe har én kultur fremstod som et faktum…

1 Comments:

At 4:20 AM, Blogger Unknown said...

Du er allerede godt i gang, hva? Der er vist heller ingen tvivl om at de bedste observationer bliver gjort i starten af opholdet. Notér evt. alt muligt andet ned - hvad som helst der løber igennem hovedet på dig og som ikke nødvendigvis er relateret til dit projekt - jeg tror det kan sikre bedre forståelse. Jeg tænker at ikke en gang det danske skolesystem kan holde til sådan en fokuseret analyse. Ét er pædagogisk forsimpling, noget andet er de historier, der rent faktisk binder amerikanerne sammen.
Det bliver spændende at følge med i!

Mikkel

 

Post a Comment

<< Home