Teaching would be much easier if there were no students
Mandag Aften
I går lavede jeg stort set ingen ting. Jeg er stadig lidt præget af Jetlag, så jeg vågner tidligt og går tidligt i seng om aftenen. Der er den (næsten) fulde kabelpakke på fjernsynet her, og kanal 343 (seriøst!) er Fox Soccer, og der kunne jeg se først Lazio-Sampdoria (1-0)og derefter den meget nervepirrende West Ham-Tottenham (3-4). Derudover stenede jeg bare det meste af dagen, fik læst lidt, fik lavet noget mad osv; fandt ud af hvilken bus jeg skulle tage, troede jeg…
Jeg tog bussen ud på skolen hvilket var utroligt besværligt: jeg bliver nødt til at finde en anden måde at transportere mig selv indtil sneen smelter. Først 20 min. Med bus derefter ca et kvarters ventetid foran en lukket JC.Penney’s (ca. Daells Varehus), derefter yderligere et kvarter i bus, og endelig et kvarters gang på nogle meget isglatte veje. Og det er, hvis man går den rigtige vej! Jeg gik forkert og ankom derfor til skolen noget senere end jeg havde planlagt heldigvis havde jeg ikke lavet en præcis aftale som jeg kunne komme for sent tiul, men det virker ikke som om det er så nemt at komme med bussen. Da jeg kom ind på skolen gik jeg hen til Rektor Wegleys kontor og hilste på. Han sendte mig dog hurtigt videre til Social Studies afdelingen, og dens leder Terry Jozwik som jeg også tidligere har talt med over telefonen.
Der var, hvilket jeg var blevet informeret om ingen elever på skole, da det var kursusdag for lærerne. Anledningen var vist nok en eller anden Illinois-specifik helligdag for en polsk general, der kæmpede med amerikanerne under uafhængighedskrigen. Lærerne deltog derfor i en række forskellige seminarer. Overhørt på gangene: ”I’ve gotta go. I’ve got Depression and Schizophrenia” og ”I’m missing Drugs”. Jeg fik ikke mulighed for at opleve nogen af disse, da Terry i stedet to mig med til Classroom discussion techniques. Et seminar hvor tre af skolens lærere fortalte om nogle af de teknikker de havde anvendt i deres undervisning. Ikke specielt ophisende, men det viste helt klart lærernes optagethed af den niveauinddeling, som eleverne bliver sat ind i, når de starter. Som jeg senere opdagede, da jeg satte mig ned med skolens kursusoversigt er der 5 forskellige niveauer fra de fagligt svagest til de stærkeste: Special Ed, Team, Lower regular, Higher regular og Advanced/Honors. Eleverne bliver placeret i disse baseret på deres resultater i Middle School. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvorvidt det er muligt at flytte op eller ned i grad, eleverne er tilsyneladende i helt adskilte klasser.
Efter Seminaret tog Terry mig med over til et foredrag, der kun var for de ansattei Soc,Stud. Afdelingen. Foredraget blev holdt af en journalist fra Chicago Tribune, Charles Maddigan. Foredraget hed Public Democracy in schools, men var mere en gennemgang af diverse statistikker om hvilke grupper af befolkningen, der stemte og hvilke der ikke gjorde. Der var, både i hans oplæg og i lærernes kommentarer bagefter en klart geografisk positionering af sig selv både socialt og politisk i forhold til steder som Dekater, North Chicago og Rockford, der tilsyneladende er mere ”tilbagestående” områder…
Derefter var der frokost med pizza til alle… hurra! Her blev jeg også introduceret for lærerne og sekretærene.
Derefter var der, meget apropos den bog ”Colormute”, som jeg netop er blevet færdig med, og som jeg nok senere skal skrive lidt om, et seminar om diversity. Jeg ved ikke om det er et centralt besluttet fokus, for da jeg kørte forbi Oakton Community College i morges i bussen, kunne jeg se, at de have Cultures Week, men jeg tror det ikke. Hvis man skal tro forfatteren af Colormute er det sandsynligvis et tegn på den oversensitivitet kompenseret med overfokusering på race-/nationalitet-/etnicitets-spørgsmålet, der præger den amerikanske diskurs. Under alle omstændigheder bar paneldiskussionen med 5 af skolen ”etniske” lærere at etnicitet er noget, der falder udenfor normaliteten, og som skal indoptages i den hvide normalitet gennem forståelse og accept. Ordstyreren lagde oven i købet ud med at sige til paneldeltagerne: ”Kan I præsentere jer selv med etnisk baggrund, og hvornår I første gang opdagede at I var anderledes…” Deltagerne tog det nu pænt og sagde en række forskellige ting om kulturelle faktorer og problemer, man evt. kunne rende ind i som underviser på GBS. Som en slags modvægt sluttede ordstyreren af med at spørge deltagerne om de kunne sige noget om ”fordelene ved kulturel identitet”. Som et kuriosum kan det nævnes, at der var lidt fnisen i krogene før paneldebatten startede da panel deltager José Manzano blev eftersøgt over samtaleanlægget, da hans virkelige navn var Jorge Masado.
Da seminaret var slut satte jeg mig som nævnt ned og kiggede i skolens kursusoversigt. Sådan som jeg forstår det skal alle elever på skolen tage mindst to kurser fra Soc.Stud-afdelingen i løbet af deres fireårige forløb, heraf skal det ene være U.S. History (USH) på tredje år. Derudover tager langt de fleste History of World Civilization (HWC) på første år. Nu taler jeg om strukturen for elever på Higher Regular, hvilket er den største gruppe. På de andre niveauer hedder klasserne noget andet, men den overordnede struktur er den samme. Derudover kan de studerende tage en antal valgfag på 2. og 4. år. Kuriøsiteter fra udvalget inkluderer: ”Dating and Family Relationships” (bliver desværre ikke udbudt dette semester) og ”Crime and Deviance”. Der er selvfølgelig udover Soc.Stud. en lang række andre afdelinger der også udbyder både obligatoriske fag og valgfag, herunder Sports Broadcasting og Electronic Music Studio; det burde de også have på danske gymnasier. Bemærkelsesværdigt nok er der ud af de ca. 150 kurser som skolen udbyder ikke et eneste kursus i kunsthistorie (men ti i litteraturhistorie) og ikke et eneste i filosofi (men fem i religion). Da jeg var færdig med dette valgte jeg de kurser ud, som jeg regner med at følge i morgen, og derefter begav jeg mig hjemad, hvor jeg er lige ved at falde i søvn foran computeren, så selvom klokken kun er lidt over otte vil jeg nok lige om lidt gå i seng.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home